About Me

My Photo
“Any fool knows men and women think differently at times, but the biggest difference is this. Men forget, but never forgive; women forgive, but never forget.”

10 cara untuk melupakan bekas kekasih ..


Assalamualaikum

Putus cinta ! ramai yang merana kerananya kecuali anda seorang yang kuat semangat atau anda merasakan cukup mudah mendapat pengganti . Selalunya masalah mereka yang putus cinta adalah sukar melupakan kekasih, memadamkan kenangan dan rasa rindu yang bersarang dihati. Jika ini yang sedang anda alami , cara berikut mungkin boleh membantu anda menyelesaikannya .



 
 
  • Anggap Dia Tidak Wujud : perkara pertama perlu anda lakukan ialah berhenti berlakon bahawa dia masih lagi milik anda . Relakan sesuatu . Mereka biasanya bukan seorang yang sempurna dan tidak mustahil jika kena pada pujuk rayunya, maka hubungan anda akan kembali terjalin sedangkan hati masih sakit mengenangkan setiap perbuatannya . Anggap sajalah dia tidak wujud dalam hidup anda . 
  •  Tutup Buku : perkara kedua perlu anda lakukan ialah , tutup serapat-rapatnya setiap perkara yang pernah anda dan dia lakukan jika anda benar-benar mahu putus dengannya .Anda harus ingat anda mahu menamatkan semuanya .Anda mungkin sudah bertemu dengan orang lain dan dia juga sama .Jangan sesekali bertemu dengannya lagi bila hubungan anda putus .
  • Jangan Hubunginya Lagi : ini satu perkara yang perlu anda amati dalam banyak tip diberi .Apabila anda mengambil keputusan menamatkan sebuah perhubungan ,ambil perkara ini sebagai sesuatu yang serius . Jangan sesekali hubunginya lagi .Memang agak sukar melupakan seseorang yang pernah kita sayangi dan cintai namun ia bukan mengambil masa yang sangat lama untuk anda melupakannya . Buang semua nombor telefonnya , jangan sesekali SMS atau bertanya khabar tentangnya pada kawan-kawan yang mengenalinya .Biarkan masa berlalu mengikut takdir .
  • Sibukkan Diri : tanpa teman istimewa , anda mungkin punya banyak masa dengan diri sendiri . Anda boleh sibukkan diri dengan pergi ke gimnasium atau berjoging . Bukan saja baik untuk tubuh badan malah dengan kesibukan ini anda dapat melupakan dia dengan lebih cepat .Berita menariknya , bila ke gim , anda boleh melihat lebih ramai wanita lain disana .
  • Lupakan Semuanya : bunyinya seperti agak keras dan menakutkan namun anda perlu mempunyai hati kering untuk melakukannya .Membuang memori sebenarnya agak sukar kerana ia berkait rapat dengan hati dan perasaan namun tanyalah pada diri sendiri , sampai bila anda harus berkeadaan begitu. Mengapa anda harus menderita kerananya yang mungkin sudah punya kekasih baru saat anda merana mengenangkannya .Belajarlah menjadi orang yang kuat . Bukan pada tubuh badan tetapi pada hati .
  • Jauhi Kwan-kawannya : jika anda serius mahu melupakannya, anda perlukan pengorbanan .Mungkin agak sukar tetapi ia sangat baik untuk diri anda sendiri. Antara yang harus anda lakukan ialah jauhi kawan-kawannya. Jangan sesekali bertanya khabar lagi kerana anda akan mahu ambil tahu banyak perkara .Anda juga perlu jauhi tempat-tempat yang anda biasa pergi dengannya .
  • Jangan Ambil Barang-Barang : apabila anda sudah maju kehadapan, jagn sesekali berpatah balik atau menoleh ke belakang lagi . Apabila anda mula menoleh, anda akan mengingati lagi kenangan bersamanya. Apa sahaja barangan yang pernah anda berikan kepadanya, jangan sesekali ambil  kerana ia akan mengingatkan lagi anda kepadanya . Lebih membuat sakit hati jika barnag-barang yang anda berikan itu mahal harganya .
  • Keluar Bersama Kawan-kawan : kenangan sering kali membuatkan kita terbuai-buai dengan perasaan . Apabila kenangan datang menjelma , sudah tentu kita tidak berasa kuat lagi untuk menghadapinya . Justeru itu ,keluarlah bersama kawan-kawan anda. Habiskan banyak masa bersma mereka .Ia satu terapi yang paling baik untuk anda melupakan dirinya .
  • Pergi bersukan : bersukan mampu membuatkan tubuh badan lebih sihat selain akan membuatkan seseorang kelelahan. Jadi pergilah keluar bersukan kerana anda akan mudah tertidur pada malam harinya dan anda tidak punya masa untuk berangan lagi tentang bekas kekasih .
  • Selalulah ingati perkara buruk tentangnya : cinta itu indah jika anda selalu mengenang kemanisannya .Namun kalu hati sudah sakit, semuanya jadi benci .Satu perkara yang harus anda lakukan ialah mengingati kepahitan tau sesuatu yang buruk yang pernah terjadi antara anda dan dirinya. Anggap saja ia perkara menyakitkan hati dan membuatkan anda benci. Jangan sesekali mengenang kemanisan nanti anda juga yang sakit menanggung rindu . 
Sumber : Macam Macam Ada



Terima kasih sebab dah baca entry Amalina.. Apa kata korang bagi komen pulak yer ? :D

36 comments:

Aniez_Najihah said...

Salam.. tenx ur information..(:

shahsyaz said...

biasanya, kita takkan lupakan ex kite, tp kite akan lupakan ape kenangan, janji, atau pun perkara2 manislah, wahahhahahaaa

OnE_nIeZuKa said...

sy jdkn ex sy kwn baik sy..
sebab dia yg tau perangai kite mcm ne..

hai...

jemput ke my giveaway
http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/giveaway-saya-mau-novel-dari-onenie.html

Anonymous said...

its not working ;:(((((((

syah said...

Salam, Aku try nak berpisah dengan gf aku sekarang. 3 tahun lebih bercinta, aku hanya merasa sakit :)

tajuddin din said...

susah betul untuk melupakan kekasih kite..bg aku biar kn ia belalu bergitu sahaja..mungkin ia sudah menemui org yang lebih baik pada kite aku redo dengan seada nye...??walau pon perit hati ini untuk melupakan nye.namun aku akan cuba??

Anonymous said...

Kalau ex ibunya dah anggap saya macam anak sendiri macam mana? Tu kira masih kenang ex kita juga ke?

Anonymous said...

Awek aku dh x cinta aku..p mampos la..aku benci dia..!!..aku pon hensem la..awek len pon aku bleh dpt .puiii...

sharol anuar said...

bila hati dah terpaut....amat sukar kita melupakan segalanya...kena plak becinta dgn pasangan yg msg2 dh berumahtangga...

Anonymous said...

aku masih menunggu gf aku setiap hari untuk contact aku sampai hari nih. walaupun hari raya dia masih x contact aku. Aku banyak berkorban demi dia tuhan ja tahu betapa sedihnya hati aku. Ya allah kuatkan lah hati aku kuatkan lah iman aku.

Anonymous said...

Cinta pertama takkan pernah dilupakan,semoga dia berbahagia dengan wanita pilihan hatinya.alhamdulillah kehidupan aku sekarang bahagia dan lg meniti hari2 bahagia bersama pilihan hati.even luka 10thn lepas takkan pernah baik sekurang2nya aku dah memaafkan org yg pernah melukai hati ini dan cuba terima cinta org yg betul2 ikhlas dgn aku.thankz 'R' sebab kau aku kuat menerima segala rintangan.mungkin kau bukan yg terbaik buat aku tp aku takkan pernah lupa cerita kita dulu...

Anonymous said...

SY tk dpt melupakan bks kekasih sy.dlu sy bukan main couple.kami saling mencintai.akhirnya sy tpksa kwin dgn plihan kluarga.slps sy kwin ,sy masih tdk dpt melupakannya.dia juga msih sygkn sy.sy tak dpt bg cinta sy untuk suami.sy bjnji dgan boy sy,untuk bercerai dgn suami.boy sy bg tempoh slame 2 tahun.sy cinta mati dgn boy sy,slps dua thun,sy bercerai.bila sy hbungi boy sy,dia bgtw yg dia dh ade org lain.sy sdih and tak dapat terima keadan ini.sampai skrg.mcm mane sy nk lupakannya.?tolongla sy.sy tak boleh jalinkan hubungan dgn suami kerana teringatkannya.TOLONG berilan pmdt

Anonymous said...

tp ex kite ney sekelas la weii , cmna nak lpakan ? pndh skola miss fren. lg pun ex aku ney baik ,sopan,cntik,pndai, xda bt kslhan . tlong la aku ya Allah .

Anonymous said...

sy x dpt lpkan ex sy . :( tlg la , ya Allah . kuatkn la hati hmbamu ini . Ex sy sklas dgn sy , cmna nak lpkan kalau hari2 nmpk dia . Dia baik sgt kt sy . . Prngai dia mnja sgt . . Kmi trpsah krna khndak kluarga dia .

Anonymous said...

Thnx fr the infrmtion .. even sakit tp hdup kna truskn ... rite?? :)

Anonymous said...

Aku baruterjadi harini. Aku tk boleh lupakannya.Dialah shbt, n kekasih aku :'(((

Anonymous said...

bagaimana saya nak lupakan ex sedangkan saya diuji oleh Allah. budak kelas saya rupanya 80% mirip macam ex saya dan nama dia pun sama dengan ex saya.bagaimana saya nak tempuhi selama 3 tahun sampai saya grad nanti? :-(

Anonymous said...

cakap senang, buatnya bukan mudah. hurm

Anonymous said...

Aku nak diaa balik..

Anonymous said...

dh lama tgu, tp smpai harini ta muncul2..msti dh bnci sgt agknya

zarina ryna said...

sedih lah , tak sangka bole putus..hmm,aku masih sayangkan dia..tp aku kne ptus jgk..

Anonymous said...

it's hard . . . :'( . .

Anonymous said...

tak sangka rasanya i googled about this huhu it's hard. but life must go on right. wanna find someone new to replace him.

nur afniza said...

thanks for your advise.:)

Amalia Salim said...

get rid of him!

Amalia Salim said...

get rid of him , senang je nk lupakan org mcm tuh . banyak lagi lelaki kt dunia yg boleh hargai kita. soo move on lah :')

Anonymous said...

8 tahun bercinta.. di rasakan sudah cukup yakin akan kesetiaannya... leka dengan keselesaan, akhirnya berpaling tadah... perbedaan agama di jadikan alasan.. dalam diam berhubungan dengan seorang lelaki yg dulunya pernah dia rasa rimas apabila bersama... entah ilmu apa yg lelaki asing dari seberang tu guna untuk memikat ex saya dalam masa singkat... semalam dia di pihak kita.. hari ni, dia berada di pihak lain.. drastik nya perubahan itu.. Mardina Alycia Marakus, selamat membantu pendatang asing... -_^

Anonymous said...

Susah utk melupakannya...namun terpaksa...:(

Anonymous said...

Aku bru ptus dgn ex..aku x sgka die sngup khianat cinta aku..die lg sngup hilng aku yg da lme knl, ssh sng bsme..tp die plih laki yg bru die knl..aku siap merayu2 lg..tp die mcm x ksh..hanya tuhan je yg tau derita yg aku tngung..insyaallah aku akn dpt lupa kn die 1 hri ni..

Anonymous said...

aku rasa info diatas mmg betul...aku pernah buat seperti info diatas...mmg menjadi...kena kuat semangat dan kena ingat jodoh adalah takdir Allah...

Becky said...

Hidup saya kembali ! Selepas 8 tahun berkahwin, suami saya meninggalkan saya dan meninggalkan saya dengan tiga anak-anak kita . Saya merasakan seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan , dan telah jatuh selain. Saya dihubungi Dr OKORO LOVE Eja dan selepas saya menjelaskan masalah saya, Dalam masa 3 hari suami saya datang kembali kepada kami dan tunjukkan kepada saya dan anak-anak cinta saya banyak dan memohon maaf untuk semua kesakitan dia telah membawa kepada keluarga. Kami diselesaikan isu-isu kami, dan kami lebih bahagia lebih berbanding sebelum ini Dr OKORO anda adalah ejaan kastor terbaik. Saya benar-benar menghargai ejaan cinta anda dibuang untuk saya untuk mendapatkan lelaki itu kembali ke hidup saya saya akan menyimpan berkongsi lebih testimoni kepada orang ramai mengenai kerja baik anda. Terima kasih sekali lagi Dr OKORO . Anda juga boleh menghubungi Dr OKORO melalui alamat e-mel: dr.okorospelltemple01@gmail.com sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah anda boleh menghubungi orang ini untuk membantu beliau sentiasa ada di kuil untuk membantu anda menyelesaikan masalah anda Hubungi E-mel ialah: dr . okorospelltemple01@gmail.com HUBUNGI HIM TODAY VIA INI ALAMAT EMAIL : dr.okorospelltemple01@gmail.com SEBAGAI KUASA NYA ADALAH YANG TEGUH DAN SANGAT BERKESAN DAN TIDAK MEMPUNYAI kESAN BAD sebaliknya ia MEMPUNYAI KEPUTUSAN SANGAT BAIK SELEPAS Pemilihan Pelakon Eja .

NOMBOR Dr OKORO : +2348053209149
Hubungi Dr OKORO Via email: dr.okorospelltemple01@gmail.com

Becky said...

Hidup saya kembali ! Selepas 8 tahun berkahwin, suami saya meninggalkan saya dan meninggalkan saya dengan tiga anak-anak kita . Saya merasakan seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan , dan telah jatuh selain. Saya dihubungi Dr OKORO LOVE Eja dan selepas saya menjelaskan masalah saya, Dalam masa 3 hari suami saya datang kembali kepada kami dan tunjukkan kepada saya dan anak-anak cinta saya banyak dan memohon maaf untuk semua kesakitan dia telah membawa kepada keluarga. Kami diselesaikan isu-isu kami, dan kami lebih bahagia lebih berbanding sebelum ini Dr OKORO anda adalah ejaan kastor terbaik. Saya benar-benar menghargai ejaan cinta anda dibuang untuk saya untuk mendapatkan lelaki itu kembali ke hidup saya saya akan menyimpan berkongsi lebih testimoni kepada orang ramai mengenai kerja baik anda. Terima kasih sekali lagi Dr OKORO . Anda juga boleh menghubungi Dr OKORO melalui alamat e-mel: dr.okorospelltemple01@gmail.com sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah anda boleh menghubungi orang ini untuk membantu beliau sentiasa ada di kuil untuk membantu anda menyelesaikan masalah anda Hubungi E-mel ialah: dr . okorospelltemple01@gmail.com HUBUNGI HIM TODAY VIA INI ALAMAT EMAIL : dr.okorospelltemple01@gmail.com SEBAGAI KUASA NYA ADALAH YANG TEGUH DAN SANGAT BERKESAN DAN TIDAK MEMPUNYAI kESAN BAD sebaliknya ia MEMPUNYAI KEPUTUSAN SANGAT BAIK SELEPAS Pemilihan Pelakon Eja .

NOMBOR Dr OKORO : +2348053209149
Hubungi Dr OKORO Via email: dr.okorospelltemple01@gmail.com

Anonymous said...

Saye cube lupekan dia..nk buang dia dri hdup sye..mslahnye..sye trpkse brjumpa dgnnye n brhubung dgannye..apeyg sye prlu buat?

Monique Curry said...

Bagaimana saya Got Suami Ex Saya Kembali ...........

Nama saya Monique Kari , AM dari Amerika Syarikat . Saya tidak pernah percaya pada cinta jampi atau sihir sehingga i bertemu kastor ejaan ini sekali ketika saya pergi ke Afrika pada Jun tahun lepas pada sidang kemuncak perniagaan saya bertemu seorang lelaki bernama Dr ogboni , adalah berkuasa dia boleh membantu anda membuang , jampi-jampi untuk membawa kembali s cinta saya kekasih menimbulkan masalah disiplin pergi mencari beberapa satu untuk mengasihi anda membawa balik wang yang hilang dan wang sihir mengeja atau mengeja untuk kerja im yang baik sekarang bahagia & bukti hidup cos lelaki itu i telah mahu berkahwin meninggalkan saya 4weeks sebelum perkahwinan kami dan kehidupan saya adalah terbalik cos hubungan kita telah hidup selama 3 tahun saya benar-benar mencintainya , tetapi ibunya adalah terhadap saya dan dia tidak mempunyai pekerjaan yang baik membayar supaya ketika saya bertemu kastor ejaan ini, saya memberitahu dia apa yang berlaku dan menjelaskan keadaan perkara untuk dia pada mulanya i adalah belum membuat keputusan, ragu-ragu dan ragu, tetapi saya hanya memberikannya cuba dan dalam 6 hari ketika saya kembali ke cukai teman lelaki saya ( kini suami saya ) dia memanggil saya dengan sendiri dan datang kepada saya meminta maaf bahawa segala-galanya telah diselesaikan dengan ibu dan keluarganya dan dia mendapat temu duga kerja baru jadi kami perlu berkahwin saya tidak percaya ia Cos kastor musim hanya meminta nama saya dan nama teman lelaki saya dan semua saya mahu dia berbuat baik kita bahagia berkahwin sekarang dan kami menjangkakan kanak-kanak kecil kita dan suami saya juga mendapat pekerjaan baru dan kehidupan kita menjadi lebih baik dalam kes sesiapa memerlukan kastor ejaan untuk membantu beberapa alamat e-mel beliau : ogbonispelltemple@gmail.com

Monique Curry said...

Bagaimana saya Got Suami Ex Saya Kembali ...........

Nama saya Monique Kari , AM dari Amerika Syarikat . Saya tidak pernah percaya pada cinta jampi atau sihir sehingga i bertemu kastor ejaan ini sekali ketika saya pergi ke Afrika pada Jun tahun lepas pada sidang kemuncak perniagaan saya bertemu seorang lelaki bernama Dr ogboni , adalah berkuasa dia boleh membantu anda membuang , jampi-jampi untuk membawa kembali s cinta saya kekasih menimbulkan masalah disiplin pergi mencari beberapa satu untuk mengasihi anda membawa balik wang yang hilang dan wang sihir mengeja atau mengeja untuk kerja im yang baik sekarang bahagia & bukti hidup cos lelaki itu i telah mahu berkahwin meninggalkan saya 4weeks sebelum perkahwinan kami dan kehidupan saya adalah terbalik cos hubungan kita telah hidup selama 3 tahun saya benar-benar mencintainya , tetapi ibunya adalah terhadap saya dan dia tidak mempunyai pekerjaan yang baik membayar supaya ketika saya bertemu kastor ejaan ini, saya memberitahu dia apa yang berlaku dan menjelaskan keadaan perkara untuk dia pada mulanya i adalah belum membuat keputusan, ragu-ragu dan ragu, tetapi saya hanya memberikannya cuba dan dalam 6 hari ketika saya kembali ke cukai teman lelaki saya ( kini suami saya ) dia memanggil saya dengan sendiri dan datang kepada saya meminta maaf bahawa segala-galanya telah diselesaikan dengan ibu dan keluarganya dan dia mendapat temu duga kerja baru jadi kami perlu berkahwin saya tidak percaya ia Cos kastor musim hanya meminta nama saya dan nama teman lelaki saya dan semua saya mahu dia berbuat baik kita bahagia berkahwin sekarang dan kami menjangkakan kanak-kanak kecil kita dan suami saya juga mendapat pekerjaan baru dan kehidupan kita menjadi lebih baik dalam kes sesiapa memerlukan kastor ejaan untuk membantu beberapa alamat e-mel beliau : ogbonispelltemple@gmail.com

Aini ain said...

Aq pun pernah merasakan kecewa tpi lelaki tu langsung x hargai kewujupan aq die anggap aq seolah olah yang aq dh mati yg kt sni aq nk ckp kat lelaki 2 aq tetap syg kt die wlaupun die dh memilih kwn aq aq tetap tunggu ko blik kt aq smula i love you kmk