About Me

“Any fool knows men and women think differently at times, but the biggest difference is this. Men forget, but never forgive; women forgive, but never forget.”

Jom Belajar Bahasa Sarawak

Assalamualaikum readers !
                                        
             Sarawak Bumi Kenyalang
       

Aku nak buat entry ni sebab kawankawan aku asyik tanya aku macam mana nak cakap melayu Sarawak ni..
Sebenarnya bahasa Sarawak sangat banyak..
Kalau korang datang Sarawak ke Sabah ke memang pening kalau dengar bahasa diorang.. Banyak !
Aku orang Sarawak pun ada bahasa yang aku tak faham jugak..
Contohnya Iban, Kelabit, Kenyah, Bidayuh, Melanau.. Lepastu.. Setiap kaum pulak ada bahagiannya..
Contohnya Melanau.. Melanau Vaie lain bahasanya.. Melanau Mukah lain bahasanya.. Melanau Igan lain jugak bahasa diorang.. Melanau Daro, Melanau Dalat dan semualah !
 Lainlain jugak bahasa diorang.. Peningpening.. HAHA..
Dan aku pulak kaum kedayan.. Kedayan jugak macam orang melayu.. Sebab 100% orang Islam..
Kaum yang ada dekat Sabah Sarawak ni ada berpuluhpuluh..
Tapi majoriti penduduk pulau Borneo ni ialah Melayu..

Okeyokey..
Back to the topic..
Apa yang aku nak ajar korang ni ialah bahasa Melayu Sarawak..
Bahasa ni paling orang selalu pakai.. Sebab semua orang Sarawak faham..
Macam bahasa kebangsaan jugak laa kiranya..

Jengjengjeng~

1. Kamek  - Saya
    Kitak - Awak

    Ayat : Kamek  suka ngan kitak ewhh
    Maksud : Saya suka dengan awak laa

2. Sidak nya - Mereka

    Ayat  :   Sidak nya udah pergi tek
    Maksud : Mereka sudah pergi tadi

3. Nya  -  Dia

    Ayat : Badan nya kurus alu
    Maksud : Badan dia kurus sangat.

4. Sia - Itu

    Ayat : Sia nya kitak empun buku.
    Maksud : Itu dia awak punya buka..

5. Sinun - Sana  # Menunjukkan sangat jauh

    Ayat - Nya main bola dekat sinun
    Maksud : Dia main bola dekat sana

6. Sitok - Sini

   Ayat : Mak nyuruh kitak main bola dekat sitok ajak.
   Maksud : Mak suruh awak main bola dekat sini sahaja.

7.  Ngegeh - Gedik

     Ayat : Ngegeh mena ompuan ya ewhh..
     Maksud : Gedik betul perempuan tu..

8. Aok - Ya

   Ayat - Aok, kamek belum tepon nya gik.
   Maksud : Ya, saya belum telefon dia lagi..

9. Sik ada / Sekda - Tidak ada..

    Ayat : Sik , bukan kamek nok ngambik barang ya tek..
    Maksud : Tak , bukan saya yang ambil barang tu tadi..

10.  Iboh - Jangan

       Ayat : Iboh kita ngaco nya..
       Maksud : Jangan awak kacau dia..

11. Kelakar - Bercakap

      Ayat : Kamek mok kelakar ngan kitak kejap sebab kamek bosan..
      Maksud : Saya nak bercakap dengan awak sekejap sebab saya bosan.

12. Cali - Lawak

     Ayat : Cali mena muka kitak ya..
     Maksud : Lawak betul muka awak.


13. Manas - Marah

      Ayat : Aieeee , iboh laa manas kelak cepat tua..
      Maksud : Laaaaa, jangan laa marah nanti cepat tua..

14. Sine - Mana

     Ayat : Sine mok carik alatan sekolah ?
     Maksud : Mana nak cari alatan sekolah ?

15. Kacak - Cantik/ Hensem

     Ayat : 1. Kacak mena pemandangan dekat sitok..
               2. Kacak mena ompuan tadik ya ewhh
     Maksud : 1. Cantik betul pemandangan dekat sini..
                     2. Cantik betul permpuan tadi tu..

16. Dibah - Bawah

     Ayat : Pusak ya ada dekat dibah meja..
     Maksud : Kucing tu ada dekat bawah meja..

17. Nyaman  - Sedap
 
      Ayat : Masakan nok mak kamek masak anang nyaman..
      Maksud : masakan yang mak saya masak memang sedap..

18. Tikam - Baling/ Lontar

      Ayat : Iboh tikam sampah ya dekat luar penjan..
      Maksud : Jangan baling sampah itu dekat luar tingkap.

19. Kenja / Kenjit / Ranggat - Gatal

      Ayat : Iboh mok mengenja dekat sitok..
      Maksud : Jangan nak menggatal dekat sini..

20. Angol - Pening

     Ayat - Angol palak kamek dengan olah kitak
     Maksud - Pening kepala saya dengan perangai awak

21. Nerais - Jerit

       Ayat - Iboh nerais kuatkuat
       Maksud - Jangan jerit kuatkuat

22. Inggar - Geram

       Ayat - Inggar sa nyawa kamek
       Maksud - Geram rasa hati saya

23. Nginang - Pelihara

       Ayat - Kamek nginang pusak
       Maksud - Saya pelihara kucing

24.  segal / Tegal  : Disebabkan. 

       Ayat : Segal nak makey hp mahal snggup nak brabis duit gaji bulan tuk.
       Maksud : Disebabkan nak pakai hp mahal sanggup nak habiskan duit gaji bulan ni.. 

25. Mutit -Kutip

      Ayat  : Bagus belajar rajinrajin mun sik kereja mutit sampah
      Maksud : Bagus belajar rajinrajin kalau tak kerja kutip sampah


26. Pelanpelan - perlahan


      Ayat : Pelanpelan embak keta
      Maksud : Perlahan bawa kereta

27. Nyerin - Bingit

      Ayat :  Nyerin nar bunyi radio di pasang ktk ya.
      Maksud : Bingit betul bunyi radio di pasang awak tu.. 

28. Menjus -Bermasam muka

      Ayat : Kenak muka kitak menjus ?
      Maksud : Kenapa muka awak masam ?


29. Gerek - Pakwe / Makwe


       Ayat : Kamek sayang ngan gerek kamek
       Maksud : Saya sayang dengan pakwe/makwe saya


30.  Ngindin - Tumpang sekaki


       Ayat : Ada duit tapi sik meli makanan kedirik pakeinya.. Ngindin jak kereja nya..
       Maksud : Ada duit tapi tak beli makan sendiri untuk dia.. Kerja tumpang orang saja..

31. Dudi - Kemudian

      Ayat : Hal ya dudi dolok laa
      Maksud : Hal itu kemudian dulu laa

32.  Mengambor - Berselerak / Bersepah


      Ayat : Coba kitak susun barang kitak ya mengambor alu
      Maksud : Cuba awak susun barang awak tu berselerak betul

33. Tertilit-tilit - Mengintai

       Ayat : Apa yang kitak tertilit-tilit anak dara orang ya  sik bagus ewh.
       Maksud : Apa yang awak intai anak dara orang tu tak bagus laa..

34.  Belon - Kapal Terbang


       Ayat : Angol palak kamek lekak nait belon
       Maksud : Pening kepala saya lepas naik kapal terbang


35. Lejuk - Bosan


      Ayat : Lejuk kamek mok nangga cita ya..
      Maksud : Bosan saya nak tengok cerita tu.


36. Jerak - Serik


      Ayat : Jerak udah kamek mok bergerek gik mala kenak bulak jakjak
      Maksud : Serik sudah saya nak berkapel lagi selaku kena tipu je.


37. Itok - Teringat tak hentihenti


       Ayat : Itok kamek dengan bekas gerek kamek
       Maksud : Teringat saya dengan bekas bf/gf saya.

      


Yang ni pulak tak ada contoh ayat :

1. Tedah - Kesian
2. Kepak - Letih
3. Kayokayo - Kehulu kehilir
4. Plente - Bergurau
5. Pozer - Peniru/ Ciplak
6. Gai / Ucak - Poyo
7. Ilek 1 - Rehat
8. Ilek 2 - Sabar
9. Dolok - Dulu
10. Agik - Lagi
11. Nok ya - Yang itu
12. Madah/ Padah - Bagitahu
13. Kinektok - Sekarang
14. Biak - Budak
15. Nembiak kecik - Budak kecil
16. Tukuk - Ketuk
17. Congek - Kuat nangis
18. Jaik - Jahat / Hodoh
19. Sigek - Satu
20. Duak Igek - Dua
21. Tiga igek - Tiga # continue sampai sembilan sahaja
22. Ceridak - pengotor
23.  Ngereco - Bercakap dengan banyak atau bising
24. Tebik / Ponek - Kempunan
25.  Anang mancalmancal - Memang nakalnakal
26.  Jerak - Serik
27. Gago - Sibuk
28. Gula batu - Gulagula
29. Leput - Lemah
30. Layap - Leka
31. Nangga - Tengok
32. Polah- Buat
33. Engkah - Letak
34. Apakah - Macam apa.
35. Aruk - Goreng
36. Ngelepar - Berjalan
37. Lawa - Sombong
38. Perei - Ketawa tak hentihenti
39. Acap - naik air mcm bnjir.
40. bedengah - Menunjuknunjuk 

41. sepetar - Hospital
42. Selauk - Seliuh
43. Jeraya - Jalan raya
44. Ari marek - Kelmarin
45. Tukuk - Ketuk
46. Paluk - Pukul
47. Manok- Ayam
48. Pusak - Kucing
49. Asuk - Anjing
50. Gadong - wana hijau
51. Tergelei-gelei - Lu pikirlah sendiri
52. Merinsak - hidup yang susah
53. Tersimbak - Terangkat
54. Terbelak - Terkangkang
55. Paloi - Bodoh
56. Palat - Tikam belakang ( Backstabbers)
57. Empengo - muka blurr
58. Anak raja - Pelangi
59. Pakei - Pakai
60. Pikei - Fikir
61. Burit - Untuk orang semenanjung memang maksud burit ni lain.. Tapi bagi orang Sarawak bermaksud punggung..  Jangan heran kalau orang Sarawak selalu sebut perkataan ni.. Contohnya ' Rambut belahan burit'
62. Dapo api - Tempat memasak
63. Api - Lampu/ Api

Sampai situ je kot.. Sebab tak larat nak letak lagi.. HAHA
Banyak lagi bahasa Melayu Sarawak selain dari kat atas tu..
Aku je malas nak listkan semua.. hehehe..
Dan bahasa Sarawak ni huruf  ' R' ditebalkan..



# Aku gadis Sarawak.. Yeah ! hehe..

Lepas ni aku nak update entry sal bahasa kedayan dan jatti meirik pulak..
Sure berpusingpusing kepala otak.. HAHA


Yang Benar,
<3 Amalina


Terima kasih sebab dah baca entry Amalina.. Apa kata korang bagi komen pulak yer ? :D

104 comments:

aKSARAfENDI said...

huyoooo..sya da surrender da blaja bhsa srawak sbb ssh sgt..byk sgt bhsa..tp honestly sya suke dgr org kelaka srawak..lembut jak bnyinya..

Miss Cadburry~ c(; said...

Hahahaha.. baru ni.. belum jumpa kaum lain..

Anonymous said...

kamek pun mok blaja kaka srwk jwak.. hehe.. susah lah.. mcm2 bunyi plek.. haha.. tp best.. ^_^

Miss Cadburry~ c(; said...

hehehe... jomjom... :D

Sr. Maryam Fatanah said...

wow! kita fening2 bce n try

Miss Cadburry~ c(; said...

Hehehe.. Jangan pening2.. :D

usmust said...

aok kiteorang ngertilah melayu tuh meliputi sumatera Borneo include serawak, semenanjung, thai selatan, pilipin selatan
hampir mirip. Miss Adiba Amalia cocok jadi Guru Bahasa Melayu.
kalau bicara nya pelan pelan bisa dimengerti, kadang dialek yang
diucapkan sulit ditulis.

said...

kitak sarawakian tek?
saya sabahan...jiran lee kite..

Adibah Amalina said...

Kita 1 Borneo juak.. hehe

Nur Fazrina Hadi said...

teringin nak belajar cakap sarawak :) dah dapat tahu sikit2 ni rase mcm berbaloi sgt hehe.

Thanks awak.

Adibah Amalina said...

Senang je nak belajar.. Kalau ada kawan dari sarawak.. Rajin2 bergaul dengan dia.. :)

Chenal said...

ne upo nyeh??
alu sik garik agik nyo!
(rajin2 la maco kamus melayu sarawak) hahaha

Masz Sidek said...

hehehe... bagus entry kitak tok...
mun daknya nak belajar nang ambik masa.... kita nak dok swak tok pun ada setengah2 bahasa sik di tauk gilak... ;p

hazfee said...

makaseh owh cikgu ngajar kmk bahasa swk aritok.hahaha. :p

Adibah Amalina said...

^_^
hehehehe..

Eein Azryn said...

hehe. mek orang jati mirek p x pande ckp mirek. mun ktk da post sal bhsa ya lak, padah mek. ^^

Adibah Amalina said...

hehe.. boleh jak~

Eyra Meow said...

:) yeyehh . dapat blogging sambil stadyyy <3

shedameor said...

amboi, ni kalau dah jumpa boyfriend orang sarawak ni kena belajar jugak ni. hehe

Si Matatajam said...

Berbelit lidah akak dik oi...

Adibah Amalina said...

hahahaha..

Norzie hany said...

Susah juga bahasa sarawak ni ye.sikit2 tu faham la.

Marhamah Junaisha said...

waaa..susah nye...tapi suke dengar org sarawak ckap ^^

azerizeme said...

best2..kamek suka entry tok :)

♥ Safiena ♥ said...

yalah tek hehe... uncle kamek Kedayan Muslim juak.. teringin juak nak blajar bahasa Kedayan.. hubby kamek Melanau Oya :)

Mk Syahir said...

'lawa' lah awak ni..hehehehe

Fiza Diaries said...

like like.. best jugak belajar bahasa sarawak nihh.. tak lama lagi fiza nk terbang pegi sarawak.. InsyaAllah UNIMAS.. fiza kena belajar dari adibah ni.. hehe..

FITRAH JAMIL said...

nk blaja sikit2 lah.. hehe

Elfiza Ismail said...

entry yang best...samalah kita..kmk pun salu ajar housemate bhs sarawak...proud to be sarawakian..=)

meal syunk dyea said...

cik mell: tq sis...walupon ssh tp mun kitak sik paam pa kamek madak bljr la :)

meal syunk dyea said...

mksi sis...walupon ssh tp mun kitak sik paam pa kamek madak bljr la....hihi

taShira Sha said...

haha. gadis sarawak# yeah,sama lah kita tok. :D

Anonymous said...

mek sik fhm gilak pa mksud Yang Ado ya sbnanya........

Anonymous said...

kamek diam boneo juwak ...best nak bahasa melayu sarawak tok ..bye

Anonymous said...

Aku ane urang kedayan juak bah dari limbang..dah menetap di miri...kamek suka entry tok...pas tok mok blaja gik bahasa tok eh...

Anonymous said...

trima kasih...
Sngat mmbantu...

Anonymous said...

Salam..... Bleh kamek tau email ktk? Kamek mauk nanyak ktk beberapa ayat tuk kelaka srwk... ;) bole kah?

zatros said...

Yeahhhh.. tima kaseh.. dapat la kmk mengorat gerek sarawak pas tok.. yeaahhaaa..

from kL

zatros said...

yeahhhhaaa.. tima kaseh ktk.. dapat la kmk ngorat gerek srawak pas tok.. hihi.. yeaahhaaa..;p

from kL

Anonymous said...

thnx amalina cz byk mmbantu :)

Anonymous said...

Hahahahaha... Nice one.

lelakinice@gmail.com said...

Update lg......plz

lelakinice@gmail.com said...

Update lg......plz

Anonymous said...

'saingaran' dlm bhasa sarawak ap die eik..bunyi die lebih kurang cmtuh lahh.. ap eik mksud die ??

Anonymous said...

'saingaran' dlm bhasa sarawak ap die eik..bunyi die lebih kurang cmtuh lahh.. ap eik mksud die ??

charlessiana elyna said...

Mewq sik lha seter0rr ter0rr kitawq n0wq ya...
Bwt,thankz Amalina kitawq udh byk n0l0ng kwan mewq ...hehehehe...mewq pun anaq Srawaq juwak...

budakecik said...

wah payah juga nk blaja bhasa srawak ni..gerek kamek org sarawak,so i want to learn it..thankz to adibah amalina..even i couldn't speak it properly..but i'll try my best..thankz sgt2

Anonymous said...

hi . just mok share info . word "cali" ya mostly or mungkin hanya orang miri jak pakey . mula2 kmk x cayak dgn apa di pdh kwn kmk dlok . tp lekak kmk ada kwn dr kuch , nya x tauk lalu maksud "cali" ya . btw , kmk selalu eja "cali" ya "calie" . hehe :)

Jadzmee ultraman said...

Thanks. Hahaha

Jadzmee ultraman said...

Thanks. Hahaha

fadli_pink said...

wahh..best ktk pun entry tok...:) diSarawak tok nang banyak bahasa nya,cara kelakanya..sik lupak juak Sabah..:) ... mun area Kuching tok nang banyak benar,ne gayo ye nak,nak namo kita tuk oreang Sarawak,unik,bahaso Melayu nyo jak dah banyak jenis,cam area dak betong,tebuan,saratok,kabong,banyak gik la...:)..bah yajakla..excited gilak.jong panjang alu cerita kita tek...untuk Miss Amalina Adibah..bisai banar kadikau punya blog ani ah.taruh2 jua kedayan lai,dapat jua bisdurang ani bakurapak kedayan..:) bah atu nganya,bainut tah dulu..daaa

HANnysya Ismail said...

kwan ckap srawk xpham,,sni la blajr blas blek ckap nya....hehe..

cayunk bie said...

dgn cara ni boleh sng ke blaja bhse srawak ni? sbb sy ske sgt dgr org ckp srawak sbb ianya unik

Anonymous said...

kamek org sabah pun trpksa ya klaka mlayu sarawak sitok, mula2 susah klaka mlayu besa sbab ramai sik faham,mula ya duk sigek group ngan local, blaja mlayu s'wak, baru faham..sidak nya bagus..sik lawa..pemurah~~ <3<3

Anonymous said...

Dpt laky sawak,kene la kamek klaka swak..

Anonymous said...

xda susah blaja bhsa swk.. sng jk ye..

Anonymous said...

Hai..nak Tanya ni..kawan I slalu je sebut 'medes'.. ape Ye maksudnye? Terima kaseh :)

Anonymous said...

# assalamm :') thankz. dah lama sy nk bljr kaka srawak ea. sy dha tauk cked jakk dr ex gerek sy :) hehehe.

Anonymous said...

Assalamualaikum..
nak tya..apa maksud "man mu kiro ngat sigi meh"

zatros said...

ngap sayotttt!!!

Anonymous said...

Aku suke gile bahase serawak ni

Isfa Riman said...

Salamualaikum smuah...

Isfa Riman said...

Salamualaikum smuah...nyaman mun asa pandey .hah haha

Isfa Riman said...

Salamualaikum smuah...i like that..haha

Isfa Riman said...

Salam smuah..haha

Anonymous said...

Apa maksud tunuk

afriey suliman said...

Kmk org mlayu betong,,kmk xbrapa pnde mn d ajak klaka srwk belah kuching
Ada satu ayat yg kmk prnh dpt dri sorg kwn dolok,,tp smpe kinek tok pn kmk x prnh dpt tauk apa mksd nya
"Lommm ktk ya"
Ada ssapa mok nolong kmk tauk mksd ya kh??

Anonymous said...

Bila masa majoriti org sarawak bangsa melayu?

Anonymous said...

Bnyk gik mok dbljar tokk... kinek tok rame miak srwk guna bhsa mlyu srwk. .

Unknown said...

bahase kitak tang same dangan bahase kamek ie,,kamek biak sambas,,west borneo indonesia.mungkin karne daerah kite dakat kali be ie..

Jebat said...

Kmk mok kenal ngn gerek miri la...ada x?? Asal bekenu...kihkihkih

YanSyah Dayu Wayan said...

Kene bljar lah ni manalah tahu nanti ada jodoh ngan orang serawak plakk

Anonymous said...

Bakar

MekOlll said...

Kadang2 ada juga guna 'rah' - 'di'. Contoh ayat:
- Tang kitak engkah rah penjan kenak?
- Tiba-tiba awak letak di tingkap kenapa?

Treb Bert said...

Nais gud info .. boleh bljar hehe.. 1 ja laa.. malay is not majority in borneo.. malay majority in peninsular :)

Unknown said...

Nak tanye org srwak ape maksud ni ye..
'Ateng ko mei tao..'

alfa85 said...

Nak tanye org srwak ape maksud ni ye..
'Ateng ko mei tao..'

didyaxef said...

dgan blaja kat sini lah dulu kmk bjaya pikat gerek kmk..huhuh..tp dah lama tinggal lupa dah..ingt dkit2 ja..huhuhh

Unknown said...

Apa maksud bye?

Aisyah Woo said...

punya siuk skali bckp sarawak ni. hahahaha lawak betul. 😂😂

Aisyah Woo said...

punya siuk skali bckp sarawak ni. hahahaha lawak betul. 😂😂

Anonymous said...

punya siuk skali bckp sarawak ni. hahahaha lawak betul. 😂😂

Anonymous said...

Hi macam mana nak cakap "Di mana lah cinta hati ku ini" dalam bahasa sarawak? Thanks!

Anonymous said...

Benar sy xtahu. Kalau bhs srawak.
Mena kmk x tauk

Anonymous said...

Kedak bahasa malaysia juak.mun word ya sma di pakey boring lah nak.. Haha

Anonymous said...

Padah gerek ktk ya.. Koe syg moe atang2.. Hehe

Anonymous said...

Padah gerek ktk ya.. Koe syg moe atang2.. Hehe

Archie said...

Org banjar berasal dari kalimantan borneo...adakah org borneo sekrg faham bahasa banjar?

Anonymous said...

Besst pulak bljar bahasa Sarawak ni hehehe

Ismail Mamat said...

Betul aku tak tahu

Anonymous said...

suka entry ni. Saya org sabah tp bf org sarawak.hehe.. jd kena study bhsa ni nt smpai sana tk pening. Hihi..thanks for this entry(^_^)

Fieyza said...

Hiii...sy pn kaum kedayan..tp majoriti kaum kedayan d utara sarawak x guna atau tak mahir bahasa melayu sarawak tmasuk sy. Nice entry. Blog2 mcm ni surely boleh membantu..

Kakak Tiri Cinderella said...

http://kakaktiricinderella95.blogspot.com/2015/11/jom-belajar-bahasa-sarawak-bahasa.html

Nor Farhana said...

Apa mkna tungkas laus?

amah bini lope said...

Apahal tergeley geley ya lupikirlah sediri oh...

Aiman Euro511946 said...

Agik

Anonymous said...

Saya penah keja di sarawak tapi sik berapa pandai kelakar bahasa melayu sarawak. Hehe.. Rindu kenangan masa tinggal di sana..

Anonymous said...

Hi,nak tanya monyim tu maksudny apa?

Ezaty Ieraa said...

Apa Maksud " sak nyaman nunggah toq ulat sagu " ???

Sulaiman Wahid said...

Sayangku sarawak

Sulaiman Wahid said...

Sayangku sarawak

Sulaiman Wahid said...

Sayangku sarawak

BADARUDDIN NORDIN said...

Selamat datang kemajlis kami...semoga happy.. tolong translate dlm bahasa melayu sarawak

BADARUDDIN NORDIN said...

Selamat datang kemajlis kami...semoga happy.. tolong translate dlm bahasa melayu sarawak