About Me

“Any fool knows men and women think differently at times, but the biggest difference is this. Men forget, but never forgive; women forgive, but never forget.”

jom belajar bahasa jatti meirek ..

Assalamualaikum ..

Dulu seperti yang dijanjikan entry aku sebelum ni jom belajar bahasa sarawak aku ada cakap yang aku nak buat entry macam mana nak cakap bahasa jatti meirek kan ?? Nak buat lah ni.. hehe ..
Kalau nak tahu kaum jatti meirek ni hanya terdapat dekat Miri Sarawak .. 
Bahasa Jatti meirek ni memang susah sikit dari bahasa melayu Sarawak .. 

Jom mulakan ..

1. Bunyi sebutan asal huruf   "e"  yang berbunyi ke bawah ditulis sebagai huruf  "ai" .. 

Contohnya : Tuffer - Tuffair

2. Untuk perkataan Meirek yang mempunyai huruf  "o" hujungnya , huruf  "ao" digunakan untuk menyebutnya ..

Contohnya :  Uttok - Uttaok

Adakah anda faham ? HEHE ..

   ------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Aoh - Awak
    Koi / jahek - Saya

Ayat : Koi salam bayek aoh ..
Maksud : Saya sayang dengan awak ..

2. Jekman - Cantik

Ayat : Aoh sanik jekman aloh itoi ..
Maksud : Awak sangat cantik hari ini ..

3. Umin - Makan
    Mesap - Minum

Ayat : Aoh mestik umin bek mesap ..
Maksud : Awak mesti makan dan minum

4. Ammeh - Kami

Ayat : Ammeh baruh dusuk tad Sarawak tubuk nyamar nek ..
Maksud : kami baru tiba dari Sarawak awal pagi tadi ..

5. Gammer - Gambar

Ayat : Tulung apan gammer ameh debeh ..
Maksud : Tolong ambil gambar kami berdua ..

6. Numer - Nombor

Ayat : Upeh numor talipon aoh ?
Maksud : Apa nombor telefon awak ?

7. Tinnah - Emak

Ayat : Tinnah koi massak nudik ..
Maksud : Emak saya pandai masak ..

8. Tammah - Ayah

Ayat : Tammah koi sanik jek man ..
Maksud : Ayah saya sangat kacak ..

9. Tukah lakeh - Abang 

Ayat : Tukah lakeh koi jakak itoi saddeng belajer gu Australia ..
Maksud : Abang saya sekarang sedang belajar di Australia ..

10 . Tukah turai - Kakak

Ayat : Tukah turah koi uaoh saddeh berejeh asin ..
Maksud : Kakak saya belum bekerja lagi ..

11. Betak arapan - Hampa

Ayat : Nobayek  koi  betak arapan inok uaoh burey gu universiti ..
Maksud : Kawan saya  hampa kerana tidak dapat ke universiti ..

12. Herusau - Ikut 

Ayat : Koi gatan herusau nyih gu abun
Maksud : Saya akan ikut dia ke kebun ..

13. Groong - Guruh

Ayat : Nyilloh siak ba'ut bayek groong ..
Maksud : Kamu jangan takut dengan guruh ..

14. Lengan - Lain

Ayat : Lengan tulok aoh aloh itoi ..
Maksud : lain betul awak hari ini ..

15. Anhenanak - Masakan

Ayat : Anhenanak tinnah sekanak koi aneng sanik jek nyam ..
Maksud : Masakan makcik saya memang sangat sedap ..

Tak ada ayat ..

1. Tadih - Adik
2. Fek - Air
3. Mapan - Mengambil ; Apan - Ambil 
4. Lengan Man - Aneh
5. Jemusey - Mengangkat ; Jusey - angkat
6. Awu - Anjing
7. Upeh beritah - Apa khabar 
8. Igun - Api
9. Buow - Atas
10. Akik - Banyak 
11. Man itoi - Begini
12. Man yen - Begitu
13. Jillih - Berani
14. Begallep - Bergurau
15. Bebukut - Bertumbok
16. Ayak - Besar
17. Hatak - Bintang
18. Jubit - Bising
19. Assing - Butang
20 . Dahagek - Dahaga
21. Senakaoh - Curi
22. Bah - Durian
23 . Massak - Pandai
24. Sanang Atai - Gembira
25. Ge-nec  -  Geli
26.Ngihok - Jeling
27. Siak - Jangan
28 .  Lurus atai - Jujur
29. Uoh tatok pasal - kelam kabut
30 . Bekanak - keluarga
31. Matadullah - Matahari
32. Kap Mattah - pejam mata
33. Sufit - Pasang
34. singnge - Singgah


# Ok done ! Itu je laa.. Letih dah jari ni nak menaip.. Selamat mencuba ! Jangan peningpening sudah.. hikhik

* sumber : panduan bercakap bahasa jatti meirek 



Terima kasih sebab dah baca entry Amalina.. Apa kata korang bagi komen pulak yer ? :D

12 comments:

Eein Azryn said...

oh my. oh hanaih ku tuto mirek. waaa.

Nur Shuhada said...

hui susah bebenor nk menyebut nye,tergeliat lidah nk sebut..hoho ;)

Adibah Amalina said...

Hehehe.. Koi setip-setip massak tutot meirek..

emeliena said...

Aoh Jekman ;]

BellaJane said...

lurus atai koi ckp susah nak sebut bahasa nie haha aduh2 huhuhu

rAIHan said...

payah nak ingt nie..

jemput singgah:
http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/makluman-utk-bakal-pelajar-uitm.html

hazfee said...

berbelit2 lidah nak nyebut.haha

applehijau said...

done follow u

DAIRI SEDETIK LEBIH said...

Jalan2 melawat blog awak. Jemput join segmen saya :-http://diarisedetiklebihfarisha.blogspot.com/2012/05/segmen-blogwalking-follower-diari.html

tengku boboy said...

Terbaik

Maxwell Dragon said...

Assalamualaikum, nak tanya skit. Mana nak dapat buku panduan bercakap bahasa jatti meirek tu eh?

Arima Nitaf said...

Bebelit lidah nyebut. Lain ada jk perkataannya.. Kedak bhs melano ada juak bunyinya.. Tapi lain lah. Kedak ajak..